Mooi nieuws. Het kabinet presenteerde afgelopen maandag een lijst van ruim vijftig bedrijven die eerlijke kleding verkopen 'of dat binnen vijf jaar willen gaan doen'. Deze kledingwinkels hebben een convenant ondertekend waarin afspraken zijn gemaakt.

Volkskrant artikel Convenant Eerlijke Kleding

Afspraken over goede arbeidsomstandigheden waaronder hun textiel wordt gemaakt. Afspraken over het ontzien van het milieu en klimaat tijdens het productieproces. Consumenten kunnen op de lijst zien waar ze wel en niet schone handen houden bij het winkelen.

Dat klinkt goed! Maar is dat ook zo?

Goede stap

Tuurlijk. Dit is een goede stap. De bedrijven die het convenant hebben ondertekend zijn grote merken. G Star, Vanilla, Sissy Boy, WE Fashion. Maar ook: Zeeman, C&A, CoolCat, HEMA, Wehkamp. De bedrijven zijn goed voor 35% van de omzet in de Nederlandse kledingmarkt. Dus als zij hun kleding eerlijk en duurzaam gaan produceren, zet dat wel zoden aan de dijk.

En... de ambitie is hoog. De bedrijven hebben afgesproken dat ze gaan proberen zoveel mogelijk andere bedrijven over de streep te trekken.
Met als doel in 2020: 200 aangesloten kledingwinkels met een marktaandeel van 80%.

Waauw!

De belofte

Naaister op de markt

Wat hebben deze bedrijven beloofd met het ondertekenen van dit document?

Ze beloven verbetering.

Ze beloven om 'binnen drie tot vijf jaar' de arbeidsomstandigheden 'substantieel te verbeteren'. Bij arbeidsomstandigheden moet je dan denken aan: een goed loon, een veilige en gezonde werkplek, geen kinderarbeid, geen gedwongen arbeid, geen discriminatie, en vrijheid om zichzelf te organiseren in een vakbond.

Ook hebben de bedrijven beloofd om hun best te gaan doen het klimaat en het milieu zo veel mogelijk te sparen tijdens het productieproces. Dus minder water, chemicaliën en energie verbruiken, minder watervervuiling, duurzaam gebruik van grondstoffen, en het tegengaan van dierenleed.

De schuld

Floortje Dessing en eigenaar DaJia Bamboe kleding

Dat het de overheid menens is met dit beleidsdocument, blijkt uit het 'bindende karakter' van de afspraken. De bedrijven die zich niet aan de afspraken houden, worden zonder pardon van de lijst geschrapt en publiekelijk 'te kijk' gezet.

Kort samengevat: de kledingbedrijven gaan nu écht hun best doen om wat meer aandacht te geven aan een beter milieu en betere arbeidsomstandigheden.
Als ze dat niet doen krijgen ze straf.

Misleidend

Het bericht in de media is dus iets te kort door de bocht. Je hart kan nog niet gerust zijn, en je handen niet schoon, met dit lijstje. Want de meeste van deze bedrijven zijn immers nog helemaal niet duurzaam en eerlijk.
Hoe (on)eerlijk en (niet) duurzaam ze zijn, kun je al vinden op een ander, bestaand lijstje: zie Rankabrand.

Bovendien zal de verandering niet alleen van bedrijven moeten komen, maar ook van de consument; je realiseren dat een T-Shirtje van € 5 echt niet duurzaam en eerlijk gemaakt kán zijn. Dat zegt Floortje Dessing in het pogramma EenVandaag van afgelopen maandag.

Lijst van bestaande lijstjes

Het goede nieuws: er bestaan al lijstjes met winkels die wél duurzaam en eerlijk ZIJN.
Die niet beloven zich daar voor in te gaan zetten, maar die het al goed georganiseerd hébben.
Die hun keten wél inzichtelijk hebben. Wiens kledingproductie wél al gecertificeerd is door internationale organisaties en afspraken.
Die niet nú pas in beweging komen omdat de markt daar steeds meer om vraagt. Maar die het al doen omdat ze begaan zijn met het milieu en de medemens.

Kijk maar eens op KiesDuurzameMode, Dutch Sustainable Fashion Week, Eerlijk Winkelen, EcoGoodies, AllesDuurzaam, Fair Wear Foundation.  

Conclusie

Ja, de lijst van 50 verdient sympathie. Maar de lijst van eerlijke winkels verdient klanten.
En gelukkig zijn er daar al best veel van.

Poll Ik wil alleen nog maar duurzame kleding kopen